Skaffa dig kunskaper i marknadsföring
Vår utbildning i marknadsföring och försäljning ger dig nödvändiga grundkunskaper i att marknadsföra. I dagens arbetsliv har synen på marknadsföring förändrats på många sätt. Kundbemötande och service är en självklarhet för många företag och idag är dessa tätt förknippade med försäljning och marknadsföring. Detta är faktorer som alltmer styr både valet av produkter och företagens val av samarbetspartners. Genom en utbildning som lär dig marknadsföring kan du få kunskaper som hjälper er att göra rätt val. I förlängningen kommer er försäljning då att öka.
Förbättra försäljningen genom utbildning
Ju större kunskapen är när det gäller marknadsföring och kundbemötande, desto mer kan ni sälja. Du som arbetar med att marknadsföra era produkter och tjänster behöver känna till de verktyg som finns att tillgå. Du kan sedan i din tur utbilda andra i verksamheten och sprida kundskaperna. Genom att lära dig om de faktorer som verkar inom marknadsföringen kan du skapa ökad försäljning. Att kunna sälja och marknadsföra är frågor som ligger högt på agendan idag. De kan vara avgörande för att finnas kvar i den hårda konkurrens som råder.
Försäljning för icke säljare är lönsamt
Det är lönsamt för företaget att ha medarbetare som, tillsammans med säljarna, får företaget att växa och sälja mer. För den som går en utbildning i marknadsföring känns det också som en investering i personlig utveckling. Aldrig tidigare har takten i företagen varit så snabb. Omvärldens tryck ställer mycket stora krav på snabb och god service. Dagens marknadsförare behöver snabbt kunna anpassa och utveckla organisationen efter vad kunderna kräver. Att ha flera medarbetare som har grundkunskaper i marknadsföring och försäljning ger då ett försprång. Med fler öron mot rälsen kan ni anpassa marknadskostymen så den passar kunderna.
Att välja utbildning i marknadsföring
Att gå en allmän utbildning i marknadsföring är givande. En utbildning som även tar upp vikten av att öka försäljningen är ännu bättre. Det är stor skillnad på att ha fokus på att bara marknadsföra och på att marknadsföra för att sälja mer. När du är ny i rollen som marknadsförare eller säljare behöver du få insikter om hur dessa områden samverkar med varandra. Först då blir du en riktigt lyckosam säljare eller marknadsförare. Du kan också vara i den situationen att du har många lyckade år som säljare bakom dig. Nu vill du ta er försäljning till en ny nivå. Att utbilda dig kan då ge dig den nystart du behöver för att se på marknadsföringen med nya ögon.
Vikten av merförsäljning som del av marknadsföringen
Det kan vara lätt att tro att marknadsföring och merförsäljning inte hänger ihop. Faktum är att de är två sidor av samma mynt. Hur kommer detta sig, kan man undra? Jo, det handlar om att under tiden du bemöter kunden har du ett gyllene tillfälle att lyssna på det kunden säger “mellan raderna”. Det handlar om att utveckla lyhördheten för de köpsignaler som kunden ger, ofta utan att vara medveten om det. Dessa köpsignaler leder till merförsäljning.
Använd signalerna
Hur använder jag mig nu av signalerna i samtalet? Det finns vissa nyckelfenomen att vara uppmärksam på och att lära sig att känna igen olika kommunikationsmönster. För att få kunden att köpa mer behöver du få kunskap om språkets betydelse i en säljsituation. Du behöver även veta hur du kan uttrycka dig för att långsamt veva in kunden till merköpet. Du behöver få insikter i hur du argumenterar med övertygelse, utan att vara påstridig. Genom en utbildning i marknadsföring får du tips som hjälper dig.
Samtalsstyrning som en del av marknadsföringen
En kund som kontaktar er för att fylla ett behov är redan från början välvilligt inställd till er och era produkter eller tjänster. Här har kunden redan gjort en del av er marknadsföring åt er. Passa på att spinna vidare på detta. Under tiden kunden lägger sin ursprungliga beställning börjar du försiktigt använda dig av vissa speciella frågetekniker. Dessa hjälper dig att identifiera kundens hela behov. Dvs inte bara det som kunden ville beställa från början, utan även andra behov som kunden har.
Aktiv merförsäljning
När du arbetar aktivt med både marknadsföring och merförsäljning får du mer och mer insikter i hur du kan uttrycka dig. Du lär dig mer och mer om vilka signaler du ska vara uppmärksam på. Och framför allt: du vågar föra över samtalet till merförsäljning. Många tycker att det är lite "skämmigt" att försöka pracka på kunden mer än vad denne ville ha från början, men faktum är att du hjälper kunden. Du hjälper honom eller henne att inse att de har fler behov som behöver fyllas nu och genom att du lyfter upp detta sparar du både tid och ansträngning åt kunden.
Marknadsföring ur psykologisk synvinkel
Både marknadsföring och merförsäljning handlar om psykologi. Det är inte ovanligt att man missar i början. Under en utbildning i marknadsföring som leder till ökad försäljning lär du dig vilka de vanligaste missarna är och hur du undviker dem. Du lär dig även varför vissa kunder säger nej, och andra köper direkt. För visst säger en del kunder nej, du kommer inte att lyckas med marknadsföringen varje gång. Men det beror inte på dig. Behovet kan mycket väl finnas hos kunden, men ekonomi, tidspress och annat kan göra att kunden inte kan beställa mer just nu. Men om du gör en notering om att denna kund har visat tecken på att vilja köpa mer kan du återkomma vid ett annat tillfälle.
Försäljning måste komma från hjärtat
Hur framgångsrik er organisation kommer att blir på marknadsföring och öka sin försäljning beror flera saker. Ofta är det små saker som gör att kunderna blir både mer lönsamma och mer nöjda. Det gäller för er att komma fram till just era framgångsfaktorer och jobba med att utveckla dem. Har ni webbförsäljning och chattar med en kund är det enkelt att lägga länkar i chatten som leder till andra produkter som kunden kan behöva. Jobbar du i butik kan du helt enkelt bara fråga om det är något mer som önskas idag?
Unvik klyschor
Här avses inte de otroligt jobbiga standardfraserna som vissa butiksanställda är tvingade att ställa till VARJE kund, t ex "behöver du en tvättpåse?", "vill du bli medlem?", "vill du köpa ett extra par sockor?" osv i det oändliga. Alla vet att detta sägs utan hjärta och är påtvingat. Gagnar det marknadsföringen och leder det till merförsäljning och en nöjd kund? Knappast! Att köpa ska kännas meningsfullt för kunden och inte vara påtvingat eller konstlat. Kanske behöver ledningen gå en ledarskapsutbildning och lära lite mer om att coacha medarbetarna till att våga jobba med merförsäljning på ett roligt och sunt sätt.