Kommunikationen är grundläggande
Kommunikation är själva grundstenen i vårt samhälle. Utan förmågan att utbyta tankar, idéer och känslor skulle vi inte kunna skapa relationer, samarbeta eller utvecklas. Det är genom kommunikation som vi lär oss, växer och bygger upp de samhällen vi lever i. Att det är viktigt att förstå hur vi kommunicerar med varandra är därför viktigt.
Vikten av att god kommunikation
Kommunikation är det lim som håller våra relationer samman. Genom att prata, lyssna och förstå varandra skapar vi band till andra människor. För att nå gemensamma mål måste vi kunna samarbeta. Kommunikation är nyckeln till att koordinera våra ansträngningar och lösa problem tillsammans. Genom att dela kunskap och erfarenheter driver vi utvecklingen framåt. Kommunikation är motor för innovation och förändring.
Olika former av kommunikation
Kommunikation sker på många olika sätt och kan vara både verbal och icke-verbal. Vi avänder tal, skrift och teckenspråk, kroppsspråk, ansiktsuttryck och tonfall. Ibland kommunikcerar vi via bilder, grafer och diagram. Den digital kommunikation är självklart och kan ske genom e-post, sociala medier, videokonferenser osv.
Utbildning för att undvika missförstånd
Trots att kommunikation är så viktigt kan det uppstå missförstånd och konflikter. Dagens samhälle med dess snabba takt och digitala verktyg ställer nya krav på vår kommunikationsförmåga. Det kan vara svårt att nå fram med sitt budskap i en värld full av information och distraktioner. Hur kan vi förbättra vår kommunikation? Om du arbetar med kunder är det en bra idé att gå en kurs i kundbemötande och service. Då lär du dig hur du rent pratiskt bäst möter olika sorters kunder.
Generella tips för god kommunikation
Här får du några allmängiltiga tips som kan förbättra sättet att kommunicera. Börja med att lyssna aktivt. Att verkligen lyssna på vad andra säger är grunden för god kommunikation. När du ska säga något så var tydlig. Formulera ditt budskap klart och koncist. Var beredd på att anpassa din kommunikation efter situationen och din mottagare. Försök att se saker ur den andras perspektiv.
Servicen är bland det bästa konkurrensmedlet ni har
Exceptionellt gott kundbemötande sprider sig och fungerar som den bästa reklamen. Våra utbildningar i kundservice ger handfasta lärdomar i praktiskt kundbemötande. Ni utvecklar er i er viktiga roll som ansiktet utåt mot kunden. Våra kurser i kundservice lär er vad som betyder mest för kunderna. Ni får många handfasta tips som ni enkelt kan anpassa efter er egen verksamhet.
Utbildning i att ge service som gör nytta direkt
Efter att du har gått någon av våra utbildningar i att ge service har du fått många nya insikter, lärdomar och aha-upplevelser. Till exempel har du lärt dig om vad service egentligen är och om hur du gör intryck och avtryck hos kunden. Under en utbildning övar du upp dina färdigheter i positiv kundkommunikation. Du lär dig att undvika mördarfraser och istället använda vitaminfraser.
Utbildning ökar motivationen
Ett av målen med våra utbildningar i service är att din egen motivation att ge ett gott bemötande ska öka. Detta är mycket viktigt för din framgång som servicegivare. Du blir medveten om att just du kan vara skillnaden för om era kunder uppfattar er positivt. Ditt sätt att ge service kan vara avgörande för om kunden kommer tillbaka. Med detta ansvar kommer också ett förtroende att förvalta på bästa sätt.
Få praktiska tips och kunskaper
Genom att gå en kurs i kundservice säkerställer du att du har rätt kunskaper för att verkligen ta hand om era kunder. Du ser samtidigt till att du har verktyg för att ta hand om de besvärliga situationerna och jobbiga kunderna, vilket är viktigt för att du ska orka i längden. Innehållet i våra utbildningar är anpassat för dig som ger service och ger massor av praktiska tips.
God kundservice ger merförsäljning
Som en extra bonus ger god service mycket bra möjligheter till merförsäljning. En nöjd och glad kund är mycket mer benägen att köpa mer, än en missnöjd kund. När du lärt dig använda det goda kundsamtalet upptäcker du att det ofta finns många bra chanser till att snappa upp signaler som leder till möjligheter att sälja mer. Du lär dig att ställa rätt frågor som gör att du snappar upp signalerna bättre.
Uppmärksamma behoven och våga fråga
Det handlar om att lära sig att bli uppmärksam på tecknen och, framför allt, våga fråga! Kunden blir glad av att du har förstått dennes behov och att du bryr dig tillräckligt mycket för att försöka fylla behoven. En kurs i kundservice lär dig att hålla säljantennerna uppe och att våga agera på signalerna. En utbildning är första steget mot att ge suverän service och öka merförsäljningen.
Hantera stress och jobbiga möten och samtal
När vi människor hamnar i en påfrestande situation reagerar vi på det vi är med om. Det kan vara en kund som är missnöjd och klagar på en vara eller en beställare som är arg för att leveransen är sen. Du kan bli utsatt för många jobbiga kunder när du arbetar med service. Att veta hur du hanterar dessa situationer är grundläggande för ditt eget välbefinnande. Det är också basen för din möjlighet att ge ett professionellt bemötande i alla lägen. Våra utbildningar inom service och bemötande tar upp dessa frågeställningar. Du lär dig att hantera pressande lägen och hur du avslutar dem utan att de dröjer sig kvar.
Hur är det med marknadsföringen?
Har ni kunskaper om modeller och praktiska metoder för att marknadsföra ert erbjudande? Vår utbildning i marknadsföring och försäljning är en grundkurs i att marknadsföra. Ni lär er om sambanden mellan att marknadsföra och sälja. Kundens resa från behov till köp analyseras och ni lär er att göra marknadsanalyser och hitta kundfördelar. Vet ni vilka era målgrupper är? Kanske finns det nya grupper av kunder som ni kan vända er till? Under utbildningen får ni ta del av metoder som hjälper er att hitta nya kunder.