Varför chefer behöver förstå företagsekonomi
En framgångsrik chef behöver självklart ha goda ledaregenskaper. Men utöver dessa förmågor behöver du som chef även förstå ekonomi, åtminstone på en grundläggande nivå. Vår utbildning Ekonomi för icke ekonomer fyller igen dina kunskapsluckor. Att förstå hur företagsekonomi fungerar är en ovärderlig tillgång i dagens affärsvärld. Att kunna navigera i den ekonomiska terrängen är en stor fördel och snudd på en nödvändighet för att kunna fatta välgrundade beslut.
Kunskaper i ekonomi leder till stabilitet
Att ekonomin i en organisation är viktig kan nog alla chefer skriva under på. Om verksamheten står på en stabil ekonomisk grund kommer den att bli framgångsrik. Men ekonomin behöver vara rätt förvaltad. Detta kommer med en förståelse för hur företagsekonomi fungerar i praktiken. Som chef fattar du avgörande beslut. Ekonomiska kunskaper är då essentiella för att fatta välgrundade beslut. Oavsett om det handlar om att investera i nya projekt, optimera kostnader eller hantera risker, så behöver chefen en grundläggande förståelse för ekonomi.
Ta vara på era ekonomiska resurser
Som chef måste du kunna fördela resurser på ett effektivt sätt. Resursallokering ingår i ekonomi för chefer och är lättare sagt än gjort. För att kunna göra arbete behöver du förstå hur olika delar av verksamheten påverkar varandra ekonomiskt. Först då kan du få helhetsbilden över företagets ekonomi. Men det räcker inte. Att du som chef kan kommunicera varför du fördelar resurserna som du gör är en viktig kompetens för en chef. Ekonomiska begrepp och gjorda analyser behöver kommuniceras till både medarbetare och ledning.
Ekonomi för chefer är strategiskt viktigt
För att utveckla långsiktiga strategier behöver du förstå hur ekonomiska faktorer påverkar verksamheten. Strategisk planering är del av ekonomin för chefer. Genom att förstå ekonomiska nyckeltal kan du mäta verksamhetens prestation och identifiera områden som behöver förbättras. Var är verksamheten sårbar, rent ekonomiskt? Hur ser likviditet och kortsiktig betalningsfömåga ut? Har ni höga kundfordringar, som kanske dessutom förfallit? Kan ni omförhandla era räntor? Och så vidare. Det finns många delar av en verksamhet som kan behöva en genomlysning.
Grundläggande ekonomiska begrepp för chefen
Vi har redan berört en del begrepp i stycket ovan, till exempel likviditet och kundfordringar. Andra termer som ingår i ekonomi för chefer är:
- Resultaträkning. Denna visar företagets intäkter och kostnader under en viss period.
- Balansräkning. Rapport som visar företagets tillgångar, skulder och eget kapital vid en viss tidpunkt.
- Kassaflödesanalys. Sammanställning som ger företagets in- och utbetalningar under en viss period.
- Budgetering. Processen att upprätta en plan för företagets inkomster och utgifter.
- Nyckeltal. Siffror som du använder för att mäta företagets prestation. Här finner vi exempelvis lönsamhet, likviditet och bruttovinstmarginal och soliditet.
Hur kan du som chef bättra på dina kunskaper i ekonomi?
Det finns många sätt att fördjupa dina kunskaper inom ekonomi. Här är några förslag. Gå utbildningar i ekonomi. Välj en grundläggande ekonomikurs för att lägga basen på plats. Sedan kan du bygga på dina kunskaper genom kortare kurser och seminarier. Dessa kan vara ett bra sätt att få en översikt eller fördjupa sig inom specifika områden, till exempel kassaflödesanalys. Du kan även ta del av böcker, artiklar och poddar. Det finns en mängd litteratur och podcasts om företagsekonomi som är anpassad för chefer.
Vikten av ekonomi för chefer
Med en grundläggande förståelse för ekonomi kan du som chef fatta bättre beslut. Du kan ta mer välgrundade beslut som gynnar både dig själv och organisationen. Om du är basutbildad i ekonomi kan du kommunicera mer effektivt. Du kan bli tydligare i din kommunikation med andra chefer, medarbetare och intressenter. Med ökade kunskaper kommer ökat förtroende. En chef som förstår ekonomi har större trovärdighet och kan lättare övertyga andra. Det är när du förstår företagets ekonomi som du kan du bidra till att utveckla och förbättra verksamheten.