Checklista för ny chef

Ny som chef checklista

GUIDE TILL EN SMIDIG START FÖR DEN NYA CHEFEN

Checklista för den nya chefen

Att vara ny som chef är en spännande utmaning, som kommer med både stora möjligheter och nya krav. För att du ska nå framgång i din nya roll är det viktigt att du har en tydlig plan. Med rätt struktur inför din nya karriär blir rollen enklare att axla. En väl genomtänkt checklista kan därför vara ovärderlig för att komma igång på rätt sätt.

Steg 1 - Lär känna organisationen

Detta steg handlar om att förstå den företagskultur du ska arbeta i. Vilka är organisationens värderingar och visioner. Hur ser arbetskulturen ut? Vilka är de oskrivna reglerna och normerna? Denna kunskap kommer inte över en natt, utan du behöver ge dig tid att studera verksamheten. Titta på samspelet mellan enheter och avdelningar. Notera hur man kommunicerar och interagerar. Om du gör detta på ett aktivt och medvetet sätt kommer du att kunna lägga märke till nyanser och skiftningar, som tillsammans utgör företagskulturen.

Steg 2 - Stifta bekantskap med teamet

Ditt team är orsaken till att du är chef. Utan gruppen har du inga att vara chef över. Lägg därför en stor del av din första tid som chef till att lära känna dina medarbetare individuellt. Hur ser deras styrkor, svagheter och mål ut? Vad driver dem att arbeta vidare? Vilka är deras förväntningar på dig som chef? Denna sista fråga behöver du fundera några extra varv på. Vad teamet och dess medlemmar förväntar sig av dig i chefsrollen avgör hur väl du lyckas.

Steg 3 - Börja bygga upp relationer

Att bygga relationer med ditt team och med andra i organisationen är själva fundamentet för ditt framtida chefskap. Du är chef, men först och främst människa. Vi människor har behov av att ha fungerande relationer runt oss. Då kan vi samverka och använda synergierna som kommer av ett gott samarbete. Relationerna baserar sig på det förtroende du som chef inger. Var noga med att arbeta förtroendeingivande och lyhört. Lyssna när det behövs och tala när situationen kräver det.

Steg 4 - Forma en fungerande kommunikation

Vinnlägg dig om att forma en öppen kommunikation med ditt team. Skapa en atmosfär där alla känner sig trygga att uttrycka sina åsikter och ställa frågor. Var öppen och ärlig i din kommunikation. Visa ett äkta intresse för när dina medarbetare har åsikter. Se till att du förstår vad de gör och hur deras arbetsvardag ser ut. Ha en öppen dörr så ofta du kan. Att vara tillgänglig för dina medarbetare skapar trygghet. Om du behöver vara ifred, se till att de vet varför och när och hur de kan nå dig. Glöm inte att ge beröm när någon gör ett bra jobb.

Steg 5 - Sätt tydliga mål och förväntningar

Mål kommer i olika skepnader. Några är gemensamma, såsom verksamhetsmålen och de övergripande försäljningsmålen. Andra är mer teamspecifika och handlar om vad just ditt team ska åstadkomma. Dessa mål behöver vara tydliga, väl kommunicerade och helt mätbara. De ska arbetas fram tillsammans med ditt team.  Ditt jobb är att se till att alla förstår sin roll i att nå målen. Den som inte vet varför något måste göras, gör sällan ett bra jobb. Kommunicera tydligt vad du förväntar dig av dina medarbetare och vad de kan förvänta sig av dig. Lägg in tillfällen under din dag där du ger och tar regelbunden feedback. Både positiv förstärkning och konstruktiv kritik är viktigt.

Steg 6 - Utveckla dina ledarskapsförmågor

Utbildning bör vara en naturlig del av din utveckling som chef. Det är ett snabbt sätt att skaffa ny, relevant och användbar kunskap. Det finns många saker som du inte är medveten om som ny chef. Det är omöjligt för dig att veta hur du ska delegera, fatta rätt beslut, hantera konflikter och hålla medarbetarsamtal. En ledarskapsutbildning är här en god hjälp på traven. Gör en utbildningsplan för såväl dig själv som för varje medarbetare. Följ upp att den blir av och stäm av vad respektive kurs ger.

Steg 7 - Praktisera ditt ledarskap

Du börjar nu komma långt i din nya karriär som chef. Du har redan börjat praktisera ledarskapet och det är nu din uppgift att vara chef. Jobba aktivt med bland annat delegering. Lär dig att delegera uppgifter på ett effektivt sätt. Detta sparar tid för dig själv och stärker dina medarbetare. Att fatta beslut ingår i chefsrollen. Allt eftersom du blir varm i kläderna kommer du att utveckla dina beslutsfattande förmågor. Ibland uppstår osämja i teamet och då är det din uppgift att stävja konflikten innan den eskalerar.

Andra chefsuppgifter handlar om att coacha och stötta dina medarbetare i deras arbete och utveckling och att utveckla ditt eget självledarskap. Se till at ta hand om ditt eget välmående så att du har energi till att både vara chef och ha en stressfri fritid.

En grund för ditt ledarskap

Genom att använda denna checklista som utgångspunkt kan du skapa en solid grund för ditt ledarskap. Det finns självklart mycket mer att sätta sig in i som chef, men om du börjar med checklistan täcker du in många delar. Det säkerställer en lyckad start i din nya roll som chef.

Sammanfattning - checklista för nya chefen

Här är en kort sammanställning av de olika stegen vi beskriver i texten. Inför din nya tjänst som chef, har du ...

  • satt dig in i företagets värderingar och mål?
  • träffat alla dina medarbetare individuellt?
  • kommunicerat dina förväntningar till teamet?
  • satt upp tydliga mål tillsammans med teamet?
  • gjort en plan för att utveckla dina ledarskapsförmågor?
  • börjat bygga upp ett nätverk inom organisationen?

Kom ihåg att bli chef är en kontinuerlig utvecklingsresa. Var öppen för feedback, anpassa din ledarstil efter situationen och njut av det förtroende du har fått.

Praktiska tips för den nya chefen

Det är kul att bli chef och det är lätt att kasta sig över allt på en gång. Men med lite eftertanke och planering blir vardagen mer hanterbar. Här är några tips:

  • Organisera dina arbetsuppgifter. Se över arbetsflöden och processer och använd något bra hjälpmedel för din planering.
  • Boka in möten med personer som kan hjälpa dig din första tid som chef. Det kan vara dina medarbetare, din chef och andra relevanta personer.
  • Utveckla dina kompetenser som ledare och chef. Identifiera vilka kompetenser som du behöver förstärka och boka in dig på en utbildning som ger rätt kunskaper. Utveckla dina kunskaper och färdigheter.
  • Börja bygga nätverk så snart som möjligt. Nätverka med andra nya chefer inom organisationen. Du kan få ovärderlig hjälp av andra som är i samma situation som du. Sök gärna efter en mentor som kan vägleda dig.
  • Läs böcker och artiklar om ledarskap. Det skrivs och forskas mycket inom ledarskapsområdet. Håll dig uppdaterad om de senaste trenderna. Om du inte har tid att läsa, gå en utbildning i ledarskap. Då får du uppdaterade kunskaper.
  • Ha tålamod. Det tar tid att bygga upp ett starkt team och en effektiv arbetsmiljö. Du behöver tid för att utveckla ditt personliga ledarskap och hitta den du är som chef.