Kundbemötandet är viktigt - varje gång!
Oavsett om du möter kunden i en timme eller bara några få sekunder så spelar varje möte roll! Vad är det som avgör om upplevelsen blir bra eller dålig? Hur viktigt är det att varje möte blir bra? Genom att utbilda dig i vad kundservice innebär i praktiken kan du lära dig hur du gör för att leverera ett kundbemötande i absoluta världsklass. Som servicegivare är det viktigt att du känner till vilka de viktiga grundstenarna i kundbemötande är och att du har rätt verktyg för att använda dessa kunskaper.
Svaret på den viktigaste frågan
Du behöver hitta svaret på den mesta viktiga frågan: vad tycker våra kunder är utmärkt service? Du behöver förstå era kunder och vad du måste göra för att kunna ge den där extra omtanken som kunden vill ha. Dessutom bör ni ha funderat igenom vad ni kan ge i form av service som konkurrenterna inte ger. Under en kurs i kundbemötande är fokuset inställt på att ge dig kunskaperna du behöver för att verkligen lyckas i servicerollen. Du lär dig vad service egentligen innebär, hur ditt sätt att ge service påverkar hela organisationen och hur du gör för att varje möte med kunden ska bli meningsfullt. Varje kundmöte räknas!
Låt kunden bli er ambassadör
En kund kan bli ett sändebud av högsta rang genom att bli en ambassadör för ert erbjudande. Genom att ni ger utmärkande god service, som fastnar i kundernas minne, kommer de att tala väl om er inför andra. På så sätt kan kunderna bli er reklampelare och viktiga ambassadör för era produkter/tjänster. På era axlar vilar då ansvaret att utveckla förmågan att ge service och få varje möte med kunden att bli meningsfullt.
Olika typer av kunder bemöts på olika sätt
Oavsett om din kund är en gäst, medlem, patient eller onlinebesökare är det viktigt att du som möter kunden inser vem det är du har framför dig, fysiskt eller online. Olika kunder bemöts på olika sätt. Till exempel hanterar du en potentiell kund annorlunda än en befintlig kund. En lojal och återkommande kund får ett annat bemötande än en som handlat en enda gång. Se därför till att du vet vilken kund du har att göra med. Det är även bra om ni som organisation har färdiga erbjudanden för olika typer av kunder. Då vet du exakt vad du kan erbjuda i olika lägen.
Vad innebär en kundresa?
En kundresa (Customer Journey) visar vilka kontaktytor ni har med kunderna, från första kontakt till köp. Det är nyttigt att göra en visuell karta över var i er organisation kunderna kommer i kontakt med er. Alla dessa kontaktytor bidrar till kundens upplevelse. Med hjälp av kartan får ni en överblick över vilka beröringspunkter som fungerar bra och var det finns utrymme till förbättring och förenkling.
Förstå kundens upplevelser
Sätt er in i kundens upplevelse av kontakterna med er organisation. Hur skulle ni uppleva bemötandet? Hur kan ni förstå och tydliggöra kundens upplevelse? Genom att avsätta tid för att verkligen se hela kundresan kommer ni att kunna förbättra kundupplevelsen markant. Dessutom är det ett bra sätt att få alla i organisationen att förstå kundens perspektiv och på så sätt forma en mer kundorienterad kultur.
Även chefer behöver utbildning i kundservice
Även du som är chef behöver utbildning i kundbemötande och service. Alla har vi erfarenhet av begreppet kundservice på något sätt, antingen som säljare eller som konsument. Vi har alla också antagligen fått erfara olika slags bemötande med både bra och dåliga erfarenheter inkluderat. En utbildning i kundservice kan hjälpa dig som chef att förstå vikten av ert kundbemötande. När alla, även cheferna, är med på tåget, kan ni slipa ert företags service så det blir en upplevelse i världsklass.
Öka kompetensen om service
Som chef är det ditt ansvar att vara kundorienterad. Det och mycket annat kan du som går en utbildning i kundservice lära dig mer om. Det handlar om hur kunder kommer att uppfatta ditt företag. Deras första åsikt kan komma att bli bestående, så den första kontakten är av största vikt. Intryck och förväntningar kan göra att det blir en positiv eller negativ upplevelse. Det är avgörande för hur kunden känner inför organisationen. För många kan ett vänligt och professionellt bemötande vara tillräckligt för att första mötet ska kännas positivt. Andra kan ha krav som kompetens och mer insatta frågor rörande företagets personal. I vilket fall som helst är det nödvändigt att företaget tar sina kunder på allvar för en lyckad kundservice.
Åsikter om service
Det finns många åsikter om hur bra kundservice ska gå till. Allt beror på hur vi är som individer och vad vi lägger störst vikt vid. Dock har vi alla några gemensamma punkter för hur vi vill att kontakten mellan företag och kund ska vara. Att få ett trevligt och hjälpsamt bemötande av kompetent personal är ett grundläggande krav för en lyckad kundservice. Med ett välutbildat serviceteam blir detta möjligt.
Kunskap om kundfokus
Att arbeta med kundservice med inställningen att kunden är i fokus kan låta banalt och enkelt. Det betyder dock inte att det är desto mindre sant. En organisation får aldrig glömma den grundläggande riktlinjen att verksamheten inte skulle gå runt om det inte var för kunderna. Kunden står alltid i centrum. För det krävs rätt personal på rätt plats med rätt kompetens till att kunna ge kunderna den bästa servicen. På en utbildning tas dessa faktorer upp och hur ni kan tänka för att uppnå bästa resultat.