Leda sig själv och andra

Leda sig själv och andra

SJÄLVLEDARSKAP ÄR GRUNDEN FÖR ATT LEDA ANDRA

Konsten att leda sig själv och andra

För att kunna leda andra på ett bra sätt måste du också kunna leda dig själv. Steg ett är att lära dig mer om dig själv. Ju mer du förstår om dig själv och ditt agerande, desto lättare kan du styra in på en väg som passar dig. Då blir också ditt ledarskap mer naturligt och även långsiktigt hållbart. En ledarskapsutbildning kan bli startskottet för att hitta nya sidor hos dig. Genom att du dedikerar några dagar till dig själv och ditt ledarskap kan du få tid till att hitta ditt sätt att leda.

Vad behöver du bli medveten om hos dig själv?

Till exempel är det bra att bli medveten om hur förutfattade meningar påverkar ditt beteende. Det är när du gör antaganden om andra som du blir mindre mottaglig för att förstå. När en medlem i ditt team gör eller säger något som förvirrar eller retar dig, tänk efter. Varför kan de ha agerat på detta sätt? Ofta drar vi förhastade slutsatser, baserade på förutfattade meningar. Kan du istället försöka känna in hur den andra personen menar, utifrån dess personlighet och erfarenhet?

Kroppsspråket

Ett bra sätt för att både förstå sig själv och andra är att lägga märke till kroppsspråket. Titta på hur andra håller kroppen i en pressad situation. Hur gör du själv? Är armarna korsade som skydd framför kroppen? Är blicken riktad mot allt annat än personen framför dig? Dessa icke-verbala signaler kan säga mycket om både dig och din personal. Att förstå kroppsspråket kan hjälpa dig att interagera på ett bättre sätt med en person. Det hjälper dig även att tolka dina egna reaktioner på jobbiga situationer.

Ledarstil på schemat

När du går en utbildning i att leda brukar ofta det här med ledarstilar stå på schemat. Det är ett viktigt ämne och grundläggande för att kunna leda dig själv och andra. Fråga dig själv vilken typ av ledare du tror att du är. Fråga sedan hur du vill vara som ledare. När du har en ledande position är det viktigt att du är bekväm med din egen ledarstil. Under en utbildning lär du dig mer om olika stilar och kan sedan lättare avgöra vilken som passar bäst för dig.

Tre grundläggande stilar inom ledarskap

  • Auktoritärt ledarskap. Detta karaktäriseras av en centraliserad beslutsfattandeprocess där ledaren utövar strikt kontroll. Denna ledarstil kan vara effektiv i kriser eller vid behov av snabba åtgärder, men kan begränsa medarbetarnas initiativförmåga och motivation.
  • Demokratiskt ledarskap kännetecknas av delaktighet och konsensus. Medarbetarna involveras aktivt i beslutsprocessen vilket kan leda till ökat engagemang och bättre beslutskvalitet. Å andra sidan kan det förlänga beslutsprocessen och skapa oenigheter.
  • Delegerande ledarskap innebär att ledaren delegerar ansvar och befogenheter till medarbetarna. Denna ledarstil främjar självständighet och innovation men kräver tydliga ramar och regelbunden uppföljning för att undvika förlust av samordning.

Med kunskaper väljer du rätt stil

Alla dessa tre ledarstilar har fördelar och nackdelar. Till exempel är auktoritära ledare jättebra när katastrofen slår till och ett problem behöver lösas snabbt. En delegerande ledare är mästare på att bygga ett välfungerande team som arbetar bra tillsammans. När du skaffat dig sakkunskap om olika stilar blir det enklare att hitta en stil som passar för dig.

Att leda sig själv är att leda med sin egen stil

Du kanske redan har en uppfattning om dig själv och din egen stil som ledare. När du utbildar dig inom ledarskapsområdet får du en mer detaljerad sakkunskap. Du lär känna dig själv och får nya insikter som du kan använda dig av i det praktiska ledarskapet. Att du känner till din ledarstil är viktigt när du ansvarar för en grupp. Det ger dig en bättre förståelse för dina egna styrkor och svagheter och lär dig att använda din ledarstil till din fördel.

Att känna sig själv är nyckeln till effektivt ledarskap

Innan vi kan leda andra måste vi först förstå oss själva. Självkännedom är grunden för ett autentiskt och effektivt ledarskap. Genom att utforska våra styrkor, svagheter, värderingar och drivkrafter får vi en djupare insikt i vårt eget beteende och våra reaktioner. Denna självinsikt hjälper oss att:

  • Hantera stress och motgångar bättre. Genom att förstå våra egna reaktioner kan vi utveckla hälsosamma strategier för att orka.
  • Bygga starkare relationer. Genom att bli medveten om våra egna kommunikationsmönster kan vi skapa mer äkta och meningsfulla relationer med våra medarbetare.
  • Ta bättre beslut. En djupare förståelse för oss själva gör att vi kan fatta mer välgrundade och konsekventa beslut.
  • Inspirera och motivera andra. Genom att vara ett föredöme och våga visa sårbarhet kan vi inspirera och motivera våra medarbetare att nå sin fulla potential.